crm-systemen

Wat is CRM?

Wat is CRM? En waarvoor gebruik je een CRM systeem? Dat zijn vragen die in deze tekst beantwoord zullen worden. CRM staat voor Customer Relationship Management. Het betreft dus alle activiteiten rondom het relatiebeheer van huidige- en nieuwe klanten. Bij een klein bedrijf is dit nog redelijk overzichtelijk. Naarmate je bedrijf groeit en er meer klanten komen wordt het uitdagender om de relaties goed te blijven beheren. Hiervoor kan je een CRM systeem inzetten. In dit systeem zetten medewerkers of accountmanagers alle informatie over het contact met de klant en/of overige informatie die van belang is bij het contact met de betreffende klant.

Waarom is relatiebeheer belangrijk?

Een CRM systeem wordt ingezet om relatiebeheer met klanten makkelijker te maken. Dit is belangrijk omdat klanten één van de belangrijkste stakeholders zijn van je bedrijf. Zonder hen is er geen omzet en uiteindelijk geen winst. Je moet je klanten te vriend en tevreden houden. Dit is voordelig voor je bedrijf en de diensten of het product wat je verkoopt. Een tevreden klant kan zijn of haar ervaring doorvertellen aan andere potentiële klanten. Om deze reden is het belang van goed relatiebeheer nog duidelijker. Tevreden klanten zorgen voor meer klanten. Je klanten houdt je tevreden door goed met ze om te gaan.

Wie maakt er gebruik van CRM?

Uiteindelijk heeft elk bedrijf te maken met Customer Relationship Management. Het maakt niet uit hoe groot of klein. Echter is het voor grote bedrijven belangrijker om een systeem aan te schaffen die CRM makkelijk en overzichtelijk houdt. Vooral accountmanagers of sales managers zullen aan de slag gaan met de CRM systemen. Zij hebben immers het meeste contact met bestaande of potentiële klanten. Voor sales managers is het grote voordeel van een CRM systeem dat het verkoopproces een stuk overzichtelijker wordt, hierdoor kan er efficiënter gewerkt worden. Een klant binnenhalen en behouden wordt steeds makkelijker met een goed CRM systeem.