autoriteit

De voordelen van een goed backlinkprofiel

Google wil content belonen die backlinks ontvangt die een autoriteit zijn in hun vakgebied. Dit worden gezaghebbende links genoemd.

Wat is PageRank en wat zijn de implicaties ervan?

Één van de belangrijkste factoren die uit Google Panda voortkwamen, met name met betrekking tot links, waren gelijktijdige verbeteringen aan het PageRank-algoritme van Google. PageRank en de evolutie ervan in de loop van de tijd is de beste manier om te begrijpen hoe Google de kwaliteit en relevantie van links beoordeelt, en hoe die links bijgevolg de zoekresultaten van een website zullen beïnvloeden. Aanvankelijk werden alle stemmen op internet door Google als even belangrijk beschouwd, en dus met gelijke SEO-implicaties als autoriteit gezien. Met PageRank heeft Google een methode geïmplementeerd om het SEO-gewicht van een link te beoordelen op basis van het belang en de kwaliteit van de linkende site. Met andere woorden, links van meer gezaghebbende, gevestigde websites zouden een groter effect hebben op SEO. Maar de criteria van Google voor het analyseren van de waarde van links hielden daar niet op. Het bleef evolueren.

autoriteit

Google’s RankBrain en het effect ervan

In zijn zoektocht om zich te ontwikkelen tot een nog effectievere zoekmachine, kondigde Google in oktober 2015 zijn machine learning RankBrain-algoritme aan. Hoewel RankBrain grotendeels is gericht op het aanpassen van zoekrangschikkingen rond specifieke gebruikerservaringssignalen en het bepalen van de zoekintentie, beïnvloedt het ook het gewicht van links.

Hoe PageRank en RankBrain de creatie van inhoud en linkbuilding beïnvloeden

Eerst en vooral heeft Google Panda de effectiviteit van linkfarms en andere linkzwendel teniet gedaan, waardoor de kunst van het bouwen van links verder evolueerde dan gimmicky-technieken en zich concentreerde op het creëren van hoogwaardige inhoud die gezaghebbende sites over het hele internet zou aanspreken. De verdere evolutie van PageRank en meer recent, RankBrain, heeft het voor linkbuilders noodzakelijk gemaakt om nog creatiever en relevanter te zijn met hun linkbuilding-methoden en meer werk te steken in het onderzoeken van inhoudsonderwerpen en linkbronnen. Deze zouden leiden tot de meest significante SEO-verbeteringen. Het is niet langer voldoende om een ​​link te ontvangen van een spraakmakende, gezaghebbende website. Google kan de relevantie van die backlink analyseren om te bepalen of jouw site gebruikers zal geven waarnaar ze op zoek zijn. Als de relevantie ontbreekt, zullen jouw zoekresultaten eronder lijden.